Екологічна освіта і виховання
ЗЕЛЕНЕ МАЙБУТНЄ: ЯК ЗАКЛАД ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ГОТУЄ ЕКОЛОГІЧНО СВІДОМИХ ФАХІВЦІВ
Зелені навички, необхідні економіці з низьким вмістом викидів, будуть затребуваними в усіх галузях і на всіх рівнях зайнятості, оскільки нові види економічної діяльності створюють і нові або оновлені професії. Водночас, екологізація економіки призведе до значних структурних змін, і деякі сектори можуть поступово занепадати, що підвищує важливість здобуття нових навичок.
Успішний перехід до економіки з низьким вмістом вуглецю буде можливий лише в тому випадку, якщо працівники зможуть гнучко адаптуватися та переходити із секторів, де зайнятість зменшується, у нові галузі.
Для України проблема переходу на зелену економіку особливо загострилася внаслідок повномасштабної війни. Згідно із висновками аналітичного дослідження, проведеного ресурсно-аналітичним центром «Суспільство і довкілля», зелена повоєнна відбудова України може створити понад 4,2 мільйона робочих місць у п’яти ключових секторах: транспорт, енергетика, охорона здоров’я, освіта та водопостачання. Сектор енергетики може надати до 1,2 млн додаткових зелених робочих місць. Мобільність робочої сили, тобто можливість працівників змінювати місце роботи у межах держави, грає важливу роль у створенні таких можливостей.
Зелені робочі місця вимагатимуть більш високої кваліфікації працівників і планування відбудови повинно сприяти зростанню їх мобільності. Спочатку з’явиться більше низькокваліфікованих робочих місць, але з часом зросте попит на висококваліфікованих працівників, що вимагатиме навчання.
Важливу роль в екологічній трансформації має відіграти система професійної освіти, яка готуватиме фахівців із новим екологічним мисленням і свідомістю, готових до впровадження зелених технологій, а також забезпечуватиме підготовку кваліфікованих робітників із зелених професій.
Реформа децентралізації та створення громад як автономних адміністративно-територіальних одиниць сприяло розумінню, що важливі зміни можна і варто починати на місцевому рівні. У сфері ж енергетики, на жаль, це зумовили і відключення електроенергії через масовані обстріли росіян. Громади усвідомили важливість своєї енергонезалежності та зеленої трансформації, тож почали рухатися в цьому напрямі.
У Хмельницькому теж є проєкт, досвід якого може стати корисним і іншим громадам. На базі Вищого професійного училища №25 у співпраці з ГО «Хмельницький енергетичний кластер» реалізовано проєкт «Сонячна енергетика як складова освітнього процесу». Його метою є інтеграція питань переходу до зеленої економіки в підготовку фахівців у сфері енергетики.
У рамках проєкту, який став одним із переможців грантового конкурсу, організованого Екоклубом та Екодією за підтримки Європейського Союзу, на даху навчального корпусу училища встановили сонячну електростанцію потужністю 3,5 кВт. Тепер під час практичних занять учні набувають умінь і навичок зі встановлення та обслуговування СЕС. Згенерована електроенергія використовується в навчальному корпусі, а співпраця училища з енергетичними підприємствами дозволяє учням удосконалювати свої навички під час виробничої практики.
Враховуючи необхідність швидкого переходу на відновлювальну енергетику, зростання кількості підприємств і приватних господарств, у яких встановлено СЕС, училище готує матеріали, щоб отримати ліцензію на підготовку фахівців за новою професією «Електромонтер з ремонту та обслуговування сонячних електроустановок».
Двоє педагогів закладу уже пройшли сертифіковане навчання на платформі Atmosfera за напрямами «Проєктувальник сонячних електростанцій» і «Фахівець з обладнання для сонячних електростанцій». Вони також провели навчальні семінари для підприємців і жителів громади з питань використання сонячних електростанцій. Крім того, у червні в рамках проєкту організовано семінар із представниками Понінківської селищної ради та Полонського агропромислового центру професійної освіти щодо перспектив використання сонячних електроустановок у закладах освіти. Така просвітницька діяльність щодо використання відновлювальних джерел енергії у побуті та соціоекономічній сфері є на сьогодні вкрай необхідною. Адже, як свідчать результати соціологічного опитування «Україна майбутнього: вступ до ЄС, повоєнна відбудова, екологічні проблеми та енергетична незалежність очима пересічного українця», лише кожен п’ятий з опитаних громадян визначає енергоефективність як пріоритетне завдання у економічному відновленні країни та досягнення енергонезалежності.
Щоб наочно продемонструвати ефективність використання сонячної енергії та зацікавити молодь темою переходу до альтернативних джерел енергії, а також популяризувати серед населення можливості облаштування власного подвір’я сонячними панелями, в училищі встановили «сонячні лавки» для заряджання мобільних телефонів і планшетів. Ініціативу реалізовано у співпраці зі Школою кліматичного лідерства та ГО «Хмельницький енергетичний кластер».
Та робота із «шліфування» зелених навичок відбувається не лише у сфері енергетики. У минулому році команда учнів училища взяла участь у Кубкові конструкторів з картингу «Поділля 2023». Одним із завдань було застосувати електромобільні технології у світі професійного мотоспорту. Під керівництвом педагогів учні сконструювали карт класу «Хобі Е-клас» (з електродвигуном), посівши ІІ місце у змаганнях.
Для підвищення екологічної свідомості учнів заклад також долучився до проєкту «Громадський моніторинг якості повітря міста Хмельницького». Завдяки встановленому в училищі вимірювального приладу, учні відслідковують, яким є рівень якості повітря в місті та спільно з педагогами вивчають, як можна зменшити вміст небезпечних і шкідливих речовин в ньому. Всі дані з приладу є у вільному доступі, зокрема на сайті: https://eco-city.org.ua/.
Реалізація в училищі ініціатив з енергоефективності, впровадження зелених технологій та практик сприяла досягненню таких результатів:
– створення екоорієнтованого освітнього середовища;
– інтеграція в освітні програми тематики про альтернативну енергетику, монтаж та обслуговування СЕС;
– встановлення та введення в експлуатацію СЕС та її використання в якості демонстраційного навчального об’єкта;
– розроблення презентаційних матеріалів, стендів про відновлювальну енергетику та СЕС;
– набуття учнями професій «Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування», «Електромонтажник з освітлення та освітлювальних мереж» кваліфікаційних навичок з експлуатації та обслуговування СЕС;
– розроблення навчального курсу про сонячну енергетику для незайнятого населення, мешканців територіальної громади;
– розширення професійного діапазону педагогів шляхом опанування навчальних курсів на платформі academy.atmosfera.ua;
– формування екологічної свідомості та екологічної поведінки в учасників освітнього процесу;
– пропагування серед населення переходу на альтернативні джерела енергії;
– забезпечення стабільності організації освітнього процесу за рахунок резервного джерела електроенергії;
– екологічний ефект.
Але ми не зупиняємося на досягнутому у напрямі підвищення екологічної свідомості учнівської молоді та дорослого населення. В найближчому майбутньому плануємо розпочати підготовку спеціалістів у сфері відновлюваної енергетики, зокрема сонячних електростанцій. Це відкриє нові кар’єрні можливості як для незайнятого населення, внутрішньо переміщених осіб, ветеранів, так і для працівників підприємств енергетичної галузі. Також у задумах масштабувати проєкт «Сонячна енергетика як складова освітнього процесу» та активно долучатися до реалізації екологічних ініціатив місцевої громади та у співпраці із іншими громадами, освітніми закладами, підприємствами, громадськими організаціями, щоб стимулювати поширення екологічних рішень для переходу до сталого розвитку та енергонезалежності.
Олена Загіка,
кандидат педагогічних наук, директор
Вищого професійного училища №25 м. Хмельницького
Наталія Кочаток,
заступник директора з навчально-виробничої роботи
Вищого професійного училища №25 м. Хмельницького
Олена Шамралюк,
кандидат педагогічних наук,
заступник директора з навчально-методичної роботи
Вищого професійного училища №25 м. Хмельницького